Пізнавальні види робіт
на уроках літературного читання
1. Етап «Підготовча робота до сприймання тексту»:
• Загадки з відгадками - герої твору або пора року.
• Цікавий момент із життя автора.
• Складання дітьми казки про когось або про щось.
• Відгадування автора за назвами творів або іменами героїв.
• Вступна бесіда.
• Слухання музичного твору.
• Ім'я героїв чи автора, назва твору або ключове слово теми зашифровані у криптограмі (ребусі, акровірші, розсипанці, метаграмі, анаграмі, шараді тощо).
• Опрацювання (обговорення) епіграфа, обраного вчителем.
• «Мозковий штурм» — учитель називає ключові слова, діти добирають асоціації за темою.
• Проблемне запитання.
• «Розмовна хвилинка»: учитель називає групу прикметників, учні — іменник, у результаті отримуємо тему уроку або назву твору.
• Кросворд, чайнворд.
• Визначення поняття «повість» («оповідання», «казка» тощо): ознаки жанру, чим відрізняється від інших.
• Літературна вікторина (за творами автора, опрацьованими раніше).
• Деформований текст - тема твору або його назва.
• Бесіда про традиційне зображення тварин у байках, народних казках, наприклад, лисички, вовка, їжачка тощо.
• Фантазування на задану тему.
• Крилаті вислови: що означають, їх походження.
• Мовознавчий чемпіонат по рядах: назвати найбільше приказок, прислів'їв про героя твору тощо.
• Виставка книжок, об'єднаних жанром, темою, одного автора тощо.
• Передбачення змісту тексту за прочитаним уривком.
• Інтелектуальна хвилинка. Запитання, пов'язане з ім'ям автора або подіями, описаними у творі, місцевістю, де відбуваються події.
• Продовжити прислів'я, зміст яких — тема уроку.
• Прогнозування подій за назвою (або малюнками).
• Бесіда за опорними словами (пов'язаними темою), передбачення, якою темою вони пов'язані.
• Якщо герої твору — тварини чи рослини, запропонувати дітям згадати, що вони знають про них.
• Словникова робота.
• Із букв слова — назви предмета, імені героя утворити інші слова.
• Розв'язання життєвих ситуацій (аналогічно до тих, що склалися у творі).
• Читання-розвідка (швидко прочитати текст і знайти речення з певним словом).
• Дібрати порівняння до слів (опорних з теми).
• Придумати слова — різні частини мови, що належать до певної теми.
• Ігровий момент (гість, телеграма, лист, посилка тощо).
• Бесіда за картиною.
• Вікторина «Хто ми і звідки?»(герої творів, уривки, слова головних героїв)
2. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності.
• Загадки.
• Прислів'я, які об'єднані однією темою, але є «зайве». Пояснити прислів'я.
• Бесіда.
• Розповідь на дану тему.
• Робота з тлумачним словником.
• Робота над картикою та ілюстраціями.
• Наукова розповідь з використанням таблиць, карт і наочних посібників.
• Розповідь про письменника, поета та байкаря.
• Бесіда за виставкою книг.
• Проблемне питання: міркування за запитанням. (Як примусити себе відчувати?)
• Прослуховування невеличкого твору, порівняння з темою уроку.
• Слухання музичного твору.
• Загадки.
• Прислів'я, які об'єднані однією темою, але є «зайве». Пояснити прислів'я.
• Бесіда.
• Розповідь на дану тему.
• Робота з тлумачним словником.
• Робота над картикою та ілюстраціями.
• Наукова розповідь з використанням таблиць, карт і наочних посібників.
• Розповідь про письменника, поета та байкаря.
• Бесіда за виставкою книг.
• Проблемне питання: міркування за запитанням. (Як примусити себе відчувати?)
• Прослуховування невеличкого твору, порівняння з темою уроку.
• Слухання музичного твору.
3. Індивідуальна робота
• Пошир речення, додаючи по одному слову, повторюючи все речення спочатку: Веселе свято...
• Скажи по-іншому: Коли надходить Новий рік, разом з ним приходять різдвяні свята.
• Робота із скоромовками.
• Закінчити римовані рядки.
• Сказати веселе, сумне, задумливе, мудре і т.д. речення про Україну, маму, світ, людей і т.д.
• До слів добери синоніми (слова тексту, які перевіряються на уроках).
• Дібрати до слів антоніми.
• Із поданих іменників утворити похідні дієслова, прикметники (робота — роботи — роботящий).
• До поданих іменників дібрати прикметники і навпаки.
• Прочитати скоромовкою за певний час.
• Утворити пряме і переносне значення слів.
• Прочитати з відповідною інтонацією: тон, темп читання, гучність голосу за азбукою почуттів.
• Пошир речення, додаючи по одному слову, повторюючи все речення спочатку: Веселе свято...
• Скажи по-іншому: Коли надходить Новий рік, разом з ним приходять різдвяні свята.
• Робота із скоромовками.
• Закінчити римовані рядки.
• Сказати веселе, сумне, задумливе, мудре і т.д. речення про Україну, маму, світ, людей і т.д.
• До слів добери синоніми (слова тексту, які перевіряються на уроках).
• Дібрати до слів антоніми.
• Із поданих іменників утворити похідні дієслова, прикметники (робота — роботи — роботящий).
• До поданих іменників дібрати прикметники і навпаки.
• Прочитати скоромовкою за певний час.
• Утворити пряме і переносне значення слів.
• Прочитати з відповідною інтонацією: тон, темп читання, гучність голосу за азбукою почуттів.
4. Групові форми роботи
• Дописати вірш чотирма рядками.
• Дібрати синонімічний ряд.
• Словами, жестами та мімікою прочитати вірш.
• «Слово до слова — вірш утворивсь» (кожен з групи доповнює розповідь власним реченням, доки не утвориться певна рима).
• Питаю я, а ти відповідаєш одним словом (один учень ставить питання, а інший відповідає).
• Дописати вірш чотирма рядками.
• Дібрати синонімічний ряд.
• Словами, жестами та мімікою прочитати вірш.
• «Слово до слова — вірш утворивсь» (кожен з групи доповнює розповідь власним реченням, доки не утвориться певна рима).
• Питаю я, а ти відповідаєш одним словом (один учень ставить питання, а інший відповідає).
5. Творчі види роботи над текстом вдома
• Закінчи по-іншому казку, оповідання.
• Малюнки до прочитаного: один малюнок, кадри до діафільму.
• Роздуми над прочитаним: порівняння творів.
• Реферати: про письменників, про періоди природи, про тварин (робота відноситься до того, що перевіряється).
• Перетворюю минуле у майбутнє і навпаки.
• За допомогою ляльок продемонструвати твір.
• Власні загадки, прислів'я до твору.
• Лист героєві твору.
• Реклама твору.
• Власна поезія до твору.
• Тлумачний словник до прочитаного.
• Читання з поміткою: «+» – я це знав; «–» – це для мене нове; « ! » – я здивований.
• Закінчи по-іншому казку, оповідання.
• Малюнки до прочитаного: один малюнок, кадри до діафільму.
• Роздуми над прочитаним: порівняння творів.
• Реферати: про письменників, про періоди природи, про тварин (робота відноситься до того, що перевіряється).
• Перетворюю минуле у майбутнє і навпаки.
• За допомогою ляльок продемонструвати твір.
• Власні загадки, прислів'я до твору.
• Лист героєві твору.
• Реклама твору.
• Власна поезія до твору.
• Тлумачний словник до прочитаного.
• Читання з поміткою: «+» – я це знав; «–» – це для мене нове; « ! » – я здивований.
6. Психологічні ігри на уроках літературного читання.
• «Як у дзеркалі»: діти копіюють літературного героя одночасно.
• «Словесна подорож»: діти створюють оповідання-фантазію або озвучують свої мрії. Подорож може здійснюватися на іншу планету, на море, в гори, на безлюдний острів.
• «Намалюємо портрет»: щастя, любові, радості, суму. Портрети ці можуть бути детальними або схематичними.
• «Подобається чи не подобається»: учні запитують один одного, що їм сподобалося чи не сподобалося у вчинках героїв тексту.
• «Розмова із самим собою»: Учень без запитань учителя оцінює ту чи іншу ситуацію.
• «Якби я був чаклуном»: дітям пропонується змінити сюжет твору й пофантазувати, що вони змінили б, якби були чарівником.
• «Як у дзеркалі»: діти копіюють літературного героя одночасно.
• «Словесна подорож»: діти створюють оповідання-фантазію або озвучують свої мрії. Подорож може здійснюватися на іншу планету, на море, в гори, на безлюдний острів.
• «Намалюємо портрет»: щастя, любові, радості, суму. Портрети ці можуть бути детальними або схематичними.
• «Подобається чи не подобається»: учні запитують один одного, що їм сподобалося чи не сподобалося у вчинках героїв тексту.
• «Розмова із самим собою»: Учень без запитань учителя оцінює ту чи іншу ситуацію.
• «Якби я був чаклуном»: дітям пропонується змінити сюжет твору й пофантазувати, що вони змінили б, якби були чарівником.
Немає коментарів:
Дописати коментар