Діагностика рівня вихованості школярів (Різні методики)
Діти приходять до школи із різним рівнем підготовки, із різним рівнем сформованості патріотизму. Для того, аби продовжувати роботу по формуванню патріотичних почуттів школярів, ми маємо дослідити, що ж знають наші учні, наскільки вони орієнтуються в сучасних реаліях життя.
Плануючи виховну роботу, учитель повинен усвідомлювати, на якому рівні відповідного ціннісного ставлення знаходяться його вихованці. Цьому сприяють різні діагностичні методики. Найефективніші з них – це спостереження за учнями в різних видах діяльності та спілкування, бесіди з дітьми, батьками, опитування, анкетування, інтерв’ю.
Усні опитування першокласників
- Що означає вислів любити Батьківщину?
- Що ти знаєш про державні символи України?
- Яку людину ти вважаєш патріотом?
- Де б ти хотів жити в майбутньому? Чому?
- Назвіть свята: народні, релігійні, сімейні.
- Розкажіть історію виникнення улюбленого свята (на вибір учнів).
- Звідки походить назва нашого села?
- Які історичні назви вулиць є в селі?
- Назвіть найдавніші поселення району.
- Хто з видатних людей народився в районі?
- Які пам’ятники є в селі? На честь кого вони збудовані?
- Назвіть столицю України.
Дізнаємося про родину за тестами В. Семенко
Вивчити знання дітей про понятя «родина», «рідня», «рід», «родовід» допоможуть тестові завдання В.Семенко:
1. Родина – це… а) мама, тато, діти, бабусі, дідусі, усі родичі; б) члени сім’ї, які живуть разом; в) рідна земля.
2. Рідня – це… а) усі родичі, які є в людини; б) тільки ті родичі, які живуть в одному помешканні; в) сім’я.
3. Рід – це… а) усі давні і теперішні родичі; б) усі давні родичі; в) усі теперішні родичі.
4. Родовід – це… а) імена родичів, які ми знаємо; б) імена всіх родичів: давніх і теперішніх.
5. Запишіть імена і по батькові членів вашої родини.
Інтерв’ю «Моя родина»
- Що означає прізвище твоєї родини?
- Чи знаєш ти, скільки родичів у родинах твоєї мами й тата?
- Де народилися твої мама й тато?
- Що цікавого ти знаєш про життя бабусі й дідуся?
- Чи є у вашій сім’ї реліквія роду?
- Хто зображений на найдавнішій фотографії твоєї родини?
Визначення рівня ціннісного ставлення до сім’ї, родини, людей
1. Перший обов’язок учня: а) вчитися; б) мити посуд; в) варити борщ.
2. Як ви допомагаєте батькам? Підкресліть зайве: а) вчитеся; б) поливаєте квіти; в) ремонтуєте телевізор; г) ходите до магазину.
3. Дерево міцне корінням, а людина… а) знаннями; б) друзями; в)багатством.
4. Людина починається з… а) любові; б) поваги; в) добра.
5. Які герої театральної вистави «Про дружбу» не вміли дружити?
а) Леопольд; б) Мишенята; в) Мальвіна.
6. Правила життя ввічливих людей: а) завжди поступаються місцем старшим; б) обгортку від цукерок викидають на тротуар; в) переходять вулицю на червоне світло.
7. Якщо ти добра людина, то повинен: а) робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить; б) допомагати друзям у біді; в) обманювати, хвалитися, сваритися; г) шанувати працю інших; д) захищати слабшого.
8. Як можна, не образивши інших дітей, стати ведучим гри: а) домовитися; б) за допомогою лічилки; в) найдобріший – завжди перший; г) інше.
9. Щоб вибачитися, я кажу: а) Доброго дня! б) Привіт! в) Вибачте.
10. Чи треба всюди бути чесним? а) Іноді; б) так; в) ні.
Визначення рівня ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави
1. Країна, у якій я живу, називається: а) Полісся; б) Буковина; в) Україна.
2. Столиця нашої держави – місто: а) Харків; б) Київ; в) Рівне.
3. Місто Київ розташоване на берегах річки: а) Дністер; б) Дніпро;
в) Південний Буг.
4. Державними символами України є а) Прапор; б) Конституція України; в)Герб; г) Гімн.
5. Дерево що є національним символом України а) дуб; б ) береза; в) верба.
6. Як називається основний закон України? а) Декларація прав дитини; б) Конвенція прав дитини; в) Конституція України.
7. День Незалежності України святкуємо: а) 28 червня; б) 9 травня; в) 24 серпня.
8. Гарна людина – це людина, яка має такі риси характеру: а) скромність; б) байдужість; в) доброзичливість; г) гордовитість; д) чесність.
Методика «Розуміння гуманістичних цінностей»
Школярам необхідно віднайти серед запропонованих відповідей правильний варіант.
1. Любити Батьківщину – це…
а) знати й шанувати історію, мову, культуру свого народу;
б) брати участь у добрих справах;
в) знати Гімн, Герб, Прапор України.
2. Патріот – це той, хто…
а) любить свою Батьківщину, свій народ;
б) любить те місце, де народився;
в) любить свій рідний край.
Тест «Знання державних символів»
1. Що таке державний символ?
2. Які державні символи ви знаєте? Що вони означають?
3. Де й коли ви чули Гімн України?
4. Де ви бачили Герб і Прапор України? Що вони відображають?
5. Якого вони кольору та форми?
Методика «Мій герой»
Її мета - визначити зразки, які намагається наслідувати дитина:
- На кого ти хочеш бути схожим, коли виростеш?
- Чи є в класі діти, на яких би ти хотів бути схожим? Чому?
- На кого із знайомих хотів би бути схожим?
- Хто з героїв книг, мультфільмів є для тебе зразком?
Запропонувати дітям написати оповідання (казку) «Я хочу бути, як…»
Методика «Віднови прислів’я»
Віднови прислів’я та поясни його зміст: «Батьківщина, без, людина, що, соловей, пісні, без».
Методика «Незакінчених речень» (за В. Тетьоркіною)
Мета: вивчити рівень сформованості патріотизму.
1. Для мене Батьківщина - це...
2. Моя Батьківщина - це...
3. Я маю право...
4. Моїми обов'язками є...
5. Громадянин України - це той, хто...
6. Бути патріотом означає...
7. Я люблю свою рідну землю, тому що...
8. Я хотів би бачити свою Батьківщину…
9. День незалежності України…
10. Що ти можеш зробити для того, щоб зберегти багатство й красу нашої Вітчини?
11. Якими народними промислами займалися українці в давнину?
Тест-гра «Постав собі оцінку за своє ставлення до природи»
На кожне питання учні відповідають словами «так» або «ні».
1. Чи є в тебе улюблені місця у природі?
2. Чи мають якесь значення природні багатства для життя людей?
3. Чи ти піклуєшся про тварин, рослини, оберігаєш їх?
4. Чи робиш ти зауваження товаришам, які знущаються з рослин або тварин?
5. Чи посадив ти хоч одну рослину у своєму житті?
Модифікована анкета «Навіщо потрібно працювати?»
Із метою виявлення ціннісних орієнтацій молодших школярів пропоную учням вибрати три з наведених нижче потреб та оцінити їх за такою шкалою «3» – найбільш бажана, «2» – бажана, «1» – не дуже бажана.
1. Заробити купу грошей. 2. Мати гарні іграшки.
3. Бути модним. 4. Допомагати рідним.
5. Стати майстром на всі руки. 6. Бути знаменитим.
7. Щоб процвітала Батьківщина. 8. Щоб міг подорожувати.
9. Нагодувати бідних. 10. Щоб усім людям краще жилося.
Модифікована анкета «Що означає любити Батьківщину?»
Учні отримують 16 карток із позитивними та негативними відповідями на дане запитання. Їм пропонується уважно передивитися їх, вибрати ті картки, які підходять для відповіді. На картках були такі висловлювання:
- працювати на благо Батьківщини;
- любити рідний край;
- любити своїх рідних і близьких людей;
- гарно вчитися, бути дисциплінованим;
- бути відповідальним;
- захищати честь і гідність Батьківщини;
- дотримуватись норм і правил, які прийняті в суспільстві;
- дбайливо ставитися до природи;
- не брати участі в громадських справах;
- жити під гаслом „Кожний сам за себе”;
- не звертати уваги на старих і немічних людей;
- зневажати національні й державні символи;
- не цікавитись історією, кому це потрібно;
- зневажати українські народні традиції, звичаї;
- знищувати дерева, забруднювати місцевість;
- зневажати працю інших.
Вивчення ступеня значущості якостей особистості за методикою М. Рокича
Дітям роздаються картки, які вони повинні розкласти в порядку значущості. Кінцевим результатом має бути дійсна громадянсько-патріотична позиція кожного з них. Пропонуються такі якості особистості: міцна воля, доброзичливість, любов до близьких, правдивість, старанність, ініціативність, працьовитість, честь, наполегливість, відповідальність, самостійність, творча активність, гідність, пошана, дбайливість, сміливість, терпимість, чуйність.
Анкета для батьків «Визначення толерантності»
1. Чи прищеплюєте ви своїй дитині патріотичні ідеали?
2. У чому це проявляється?
3.Чи вважаєте ви за необхідне обговорювати питання толерантності та патріотизму на батьківських зборах? Обґрунтуйте свою думку.
4. Як ви ставитесь до проявів націоналізму та шовінізму?
5. Чи засуджуєте ви ці питання в родині?
6. Які, на ваш погляд, заходи мають проводитися в школі з виховання толерантності учнів, виховання в дітях патріотизму?
Немає коментарів:
Дописати коментар