Мета. Розширити знання учнів про творчість Дмитра Білоуса; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити учнів під час читання розмірковувати, уявляти, придивлятися, прислухатися; розвивати спостережливість, творчу уяву, чуття поетичного слова; виховувати любов до народних традицій.
Обладнання. Картки «Вправи для розвитку дихання», «Я люблю зиму …»; відеопрезентації «Безцінний скарб – Дмитро Білоус»; «Щедрик»; картки для гри «Знайди риму», «Довідкове бюро».
Хід уроку
I. Організаційний момент
1. Привітання
Учитель
Любі діти, у наш клас
Завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром!
Діти (звертаються до гостей)
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
Всіх запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
2. Аутотренінг
Учитель
Щоб урок наш був змістовним, гарним, треба бути активними, уважними, ввічливими, кмітливими. Давайте ми з вами повторимо правила роботи на уроці.
Діти (разом)
Я- школяр, я – особистість творча, я думаю, замислююсь, я аналізую, висловлюю свої думки, я хочу знати.
Учитель
- І тільки за таких умов ми зможемо отримати міцні знання.
І так, до роботи.
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Вправи для розвитку дихання.
- Щоб ваші губки і язичок на уроці були слухняними, щоб ви виразно і з інтонацією читали, виконайте дихальні вправи:
1. Задми свічку.
2. Надуй кульку.
3. Годинник.
4. Понюхай квіточку.
5. Пий чай із блюдця.
6. Подуй на кульбабку.
- Нагадую, що кожну вправу необхідно виконувати від 3 до 5 разів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Перевірка домашнього завдання.
Відгадайте загадку.
Хто наткав полотна
Аж від лісу до вікна.
І сміється, задається
Ось така ширина! (Зима)
- А чи любите ви зиму?
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Давайте складемо асоціативний кущ і ви напишете на дошці за що ви любите зиму.
- Я бачу, що ви дійсно дуже любите зиму.
Перевірка домашнього завдання
- Дома хлопчики повинні були підібрати приказки та прислів’я про зиму.
Хлопчики розказують підготовлені приказки та прислів’я про зиму.
- А дівчаткам домашнє завдання було відшукати прикмети зими?
Дівчатка зачитують прикмети зими.
- Молодці, гарно підготувались до уроку.
- Діти, а як можна назвати зиму лагідно, ніжно? (Зима-цариця, білосніжка, зимонька-зима).
- А якою буває зима? (Холодною, сніжною…)
- Послухайте вірш про зиму і скажіть, як у вірші автор називає зиму. (Читає вчитель?)
Чудо-коні прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває.
- Як у вірші названо зиму? Чому вона названа царицею? Яке це срібло вона навкруги розсипає?
- Чим займаються взимку діти? Що ви робили на канікулах? (Відпочивали, колядували, щедрували).
- Колядували і щедрували на свята, адже взимку є багато свят. Які ви зимові свята знаєте?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Давайте подивимось на нашу дошку і прочитаємо тему сьогоднішнього уроку. (Українські традиції у творах Дмитра Білоуса. Дмитро Білоус «Щедрий вечір». Щедрівки)
- Про яке зі згаданих свят ми сьогодні будемо говорити?
- Із творчістю якого письменника познайомимося?
Перегляд відеопрезенації «Безцінний скарб – Дмитро Білоус»
- Ось тут на екрані ви бачите видані збірки Дмитра Білоуса. Окремі з них є на нашій виставці – вони із нашої шкільної бібліотеки. Також твори Білоуса є і у ваших підручниках.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимось із віршем Дмитра Білоуса «Щедрий вечір».
Проте спочатку з’ясуємо значення деяких слів, які зустрінуться вам у цьому вірші.
Довідкове бюро
Покуть — в українській селянській хаті — куток навпроти печі.
Макітра — великий круглий глиняний посуд із широким отвором.
Чоло – частина обличчя над очима.
Настачити – заготувати, запасти в достатній кількості.
V. Опрацювання вірша Дмитра Білоуса «Щедрий вечір» (с. 114–115)
1. Виразне читання вірша вчителем
— Яке свято описано у вірші?
2. Словникова робота
— Перед тим, як ви самостійно почнете читати вірш, прочитаємо пірамідки слів «луною» (спочатку вчитель, потім учні).
наш рік
чоло кутя
коржі вечір
обряди покуть
шкварки макітра
настачити затьмарили
1-й ряд знаходить відповіді на запитання в першій пірамідці, 2-й ряд знаходить відповіді в другій пірамідці.
- Прочитайте найкоротше слово, найдовше, прочитайте усі іменники, усі дієслова.
Фізкультхвилинка.
Хто це, хто це так втомився
І на парти похилився?
Треба дружно всім нам встати –
Фізкультпаузу почати.
- Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться,
За щасливий день вчорашній
Ви до сонця потягніться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
3. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями
4. Робота над виразним читанням вірша.
— Як треба прочитати перші два рядки вірша? Прочитайте.
— Про що тривожиться автор?
— Які рядки вірша потрібно читати особливо піднесеним тоном?
5. Робота над змістом вірша.
- Де вся сім'я зібралася разом у це свято?
- Як ви розумієте рядки: «Ось батько з-за тих пирогів до рідні (навмисне пригнувшись»)?
Учні висловлюють свої припущення.
6. Опрацювання статті «Чи знаєш ти?» (с.115).
7. Робота за ілюстрацією
— Подивіться на ілюстрацію до цього вірша.
— Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?
— Що зобразив художник на картині?
— Опишіть картину, використовуючи рядки з вірша.
8. Гра «Сніжинка»
Читання вірша учнями по одному стовпчику. Читає той учень, на парту якого впала сніжинка.
9. Гра «Розвідники»
- Позмагайтеся, хто швидше знайде стовпчик з такими словами:
• А в хаті наш батько…
• і щиро бажаю..
• Чи знаєм ми…
• яєчня, ковбаси…
• Чи ви мене бачите?
• Помолимо ж Бога…
10. Робота в парах.
Гра «Знайдіть риму»
Звичаї - … (таємничої),
чужі – (душі),
саней – (дітей),
цокоті – (покуті),
крученики – (вареники),
чолом – (столом),
жили – (столи).
Розминка для очей.
- Замружте очі, розплющіть їх.
- Намалюйте очима велику круглу сніжинку на стіні.
- Поставте долоньку перед очима, і таку ж сніжинку намалюйте очима на долоньці.
VІ. Конкурс знавців щедрівок
VІІ. Слухання щедрівки «Щедрик»
1. Інформація вчителя про щедрівку «Щедрик» в обробці Миколи Леонтовича.
Зараз ви послухаєте українську народну щедрівку «Щедрик» в обробці відомого композитора Миколи Леонтовича. Микола Леонтович знайшов текст народної щедрівки і просто написав до нього музику. А сам текст пісні був складений ще за язичницьких часів, коли люди вірили у багатьох богів. Бо у Щедрику співається про приліт ластівки.
А язичницький Новий рік святкувався на весняне рівнодення, тоді ж виконувались і новорічні щедрівки. Тоді ж і ластівки прилітали з вирію. Вперше ця щедрівка була виконана хором Київського університету 100 років тому. В цьому році українці святкують сторіччя від дня першого хорового виконання цієї щедрівки.
2. Слухання щедрівки
VIІІ. Підсумок уроку
Вправа «Незакінчене речення»
- Про які звичаї і обряди українського народу хотіли б дізнатися?
- Діти, я вам дуже вдячна за активну роботу на уроці. Я вами дуже задоволена.
ІХ. Домашнє завдання
Для допитливих – дізнатись про улюблену страву Щедрого вечора своєї родини.
Для інтелектуалів – скласти розповідь про звичаї Щедрого вечора
Для мислителів - навчитися виразно читати вірш.
- Вам сподобався наш урок?
Кому наш сьогоднішній урок сподобався, візьміть сніжинку у себе на парті і прикрасьте нашу дошку.
Немає коментарів:
Дописати коментар